Diabetes Fonds in alliantie tegen snoepreclame kinderen
Samen met andere organisaties en wetenschappers bundelt het Diabetes Fonds de krachten in de alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’. De alliantie wil wettelijke maatregelen tegen reclame voor ongezonde voedingsmiddelen die zich richt op kinderen.
Verpakkingen van snoepjes en koeken met plaatjes van kinderidolen… Zoet broodbeleg en drankjes met spaaracties of spelletjes op de verpakking: fabrikanten proberen alles om kinderen (en hun ouders) te verleiden om ongezonde voedingsmiddelen te kopen.
De alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’ waarvan het Diabetes Fonds deel uitmaakt vindt dat er via wetgeving een einde moet komen aan reclames voor ongezonde voedingsmiddelen, gericht op kinderen. Reclames voor kinderen zouden alleen mogen voor gezonde producten.
Overgewicht door reclame
In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht. Door reclame voor ongezonde voedingsmiddelen met veel vet, suiker en zout eten kinderen ze aantoonbaar vaker. Ze hebben hierdoor een grotere kans op blijvend overgewicht en daardoor later ook op allerlei ziektes als diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker.
Leden van de alliantie
De alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’ bestaat uit de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, Foodwatch Nederland, de Hartstichting, Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Nederlandse Obesitas Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers aan de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
Bekijk het volledige persbericht, of het officiële standpunt van de alliantie of ga naar de website stopkindermarketing.nl
Of bekijk de uitzending van het tv-programma De Monitor van KRO-NCRV van zondag 15 februari, 23.35 uur op NPO2 over dit onderwerp.