Nederlanders drinken minder frisdrank
De verkoop van frisdranken is in 2015 opnieuw gedaald. Dit komt doordat er de laatste tijd veel aandacht is voor het effect van suikers op de gezondheid.
In Nederland wordt steeds minder frisdrank gedronken. In 2012 verkochten supermarkten nog 987 miljoen liter cola, sinas en cassis per jaar, afgelopen jaar is dat gedaald naar 900 miljoen.
Negatieve berichtgeving
“De vele negatieve berichtgeving rondom suikers in frisdrank heeft geleid tot deze daling. Steeds meer consumenten gaan bewuster om met suikerhoudende dranken en de aantallen dalen hierdoor jaar op jaar,” zegt Sjanny van Beekveld van onderzoeksbureau IRI.
Ook de belangstelling voor energy- en sportdranken neemt sterk af. Energydrinks staan stijf van de suikers en dat is niet alleen tot de consument doorgedrongen. Zo plaatste Jumbo-franchiser Joop Bosmans uit Veghel eerder dit jaar kaartjes met doodskoppen bij het schap. Hij werd door Jumbo overigens wel teruggefloten.
Suikertaks
In november riepen diabetesdeskundigen van de Internationale Diabetes Federatie (IDF) wereldleiders op om suikertaks te heffen in de strijd tegen obesitas en diabetes type 2. Uit onderzoek komt naar voren dat het drinken van suikerrijke dranken het risico op diabetes type 2 vergroot. Het Diabetes Fonds is daarom blij te horen dat mensen steeds minder frisdrank drinken.
Verkoop water gestegen
De verkoop van water is juist omhoog gegaan in de afgelopen jaren. IJsthee wordt ongeveer evenveel verkocht. Volgens Sjanny van Beekveld zien mensen ijsthee als gezonder dan frisdrank.