Verleidingen weerstaan met virtual reality
Een supermarkt zit vol met verleidingen, waardoor het vaak moeilijk is om alleen gezonde keuzes te maken. Kun je jezelf daar vooraf in trainen? Dr. Gert-Jan de Bruijn zocht het uit.
Vaak koop je in supermarkten producten die je van tevoren niet had bedacht. Dit komt meestal omdat je wordt verleid om ongezond eten te kopen. In dit onderzoek keek dr. Gert-Jan de Bruijn of mensen via een 'virtual reality' training gezond aankoopgedrag kunnen aanleren, om zo ongezonde verleidingen beter te weerstaan.
Virtuele supermarkt
Deelnemers kwamen via een mobiele telefoon en virtual reality headset in een virtueel verleidelijke supermarkt terecht. Hier zochten ze vervolgens naar etenswaren van een boodschappenlijstje. De deelnemers deden dit op een aantal aaneengesloten dagen. De zoektocht was elke dag zo'n 5 tot 10 minuten.
Afleiding met afbeeldingen en slogans
Tijdens de zoektocht werden de deelnemers afgeleid met afbeeldingen van gezonde en ongezonde producten en met slogans. Ze werden getraind zichzelf een nieuwe gezonde reactie aan te leren: door weg te kijken van ongezonde producten en te blijven kijken naar gezonde producten. Aan het einde van de laatste trainingsdag deden de deelnemers boodschappen in de virtuele supermarkt.
Gezond aankoopgedrag stimuleren
Deelnemers die werden getraind om vaker de nieuwe gezonde reactie te vertonen, kochten in de virtuele supermarkt meer gezonde producten. Het maakte daarbij niet uit of de deelnemers hongerig waren of niet. Dit onderzoek laat dus zien dat een virtuele supermarktomgeving een manier is om gezond aankoopgedrag te stimuleren.
Onderzoeksinformatie
Projectnr: | 2018.11.151 |
---|---|
Status: | Afgerond |
Onderzoeker: | Dr. de Bruijn |
Kosten: | € 99.665 |
Foto: Daisy Komen / daisykomen.com