Voedselfabrikanten overtreden regels voor kindermarketing
Twaalf Nederlandse voedselfabrikanten, waaronder Kellogg’s, Heinz en Iglo, hebben de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Dit heeft de Reclame Code Commissie gisteren bekendgemaakt.
De bedrijven plaatsten advertenties voor koekjes, snoep, hagelslag en frisdrank in een vakantie-doe-boek voor kinderen van supermarkt Hoogvliet. Deze producten bevatten meer suiker, vet of zout dan is toegestaan in reclame gericht op kinderen van 7 tot 13 jaar. Daarnaast overtraden de bedrijven het verbod op voedingsreclames voor kinderen onder de 7 jaar.
Sluikreclame
De Reclame Code Commissie stelt ook dat de fabrikanten zich schuldig hebben gemaakt aan ongeoorloofde sluikreclame: de reclames waren vermomd als kleurplaten, puzzels of andere kinderspelletjes. Zo werd met kleurplaten reclame gemaakt voor Duo Penotti en Venz-hagelslag, liet Katja haar snoep met een kruiswoordpuzzel raden, en werd je opgeroepen Brinky-koekjes te eten na het doorlopen van een doolhof. Volgens de regels moet reclame duidelijk als reclame herkenbaar zijn, zeker voor kinderen.
Alliantie ‘Stop kindermarketing’
De procedures tegen de voedselbedrijven waren aangespannen door Foodwatch, met steun van de Alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’. Het Diabetes Fonds is partner van deze alliantie.
Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: "Ik ben blij met de uitspraak. De marketing van ongezonde producten gericht op kinderen is één van de belangrijke factoren voor het ontstaan van een ongezond voedingspatroon. Inmiddels is 1 op de 7 kinderen en jongeren in Nederland te dik. Ze hebben hierdoor een grotere kans op blijvend overgewicht en later ook op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten."
De alliantie wil daarom dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezonde voedingsmiddelen. Reclames voor kinderen zouden alleen mogen voor gezonde producten.