Stevige aanpak nodig voor gezondere supermarkten
Supermarkten verleiden consumenten nog steeds tot ongezond eten en drinken, ondanks eerdere beloftes. Dit blijkt uit de nieuwste Superlijst Gezondheid 2024. Daarom doen gezondheidsfondsen zoals het Diabetes Fonds een dringende oproep voor wettelijke maatregelen zodat supermarkten de noodzakelijke stappen zetten.
De Superlijst Gezondheid is een initiatief van denktank Questionmark in samenwerking met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Men kijkt elke twee jaar of supermarkten verbeteringen doorvoeren in hun doelen en rapportage, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting.
Ongezonde producten en verleidingen
Ongezonde voeding is één van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken in Nederland en leidt jaarlijks tot 13.000 doden. Supermarkten spelen een cruciale rol in het eetpatroon van consumenten, aangezien 70% van wat mensen eten hier vandaan komt. Toch doen supermarkten te weinig om hun aanbod gezonder te maken, ondanks eerdere afspraken met de overheid om gezond eten en drinken te stimuleren.
Slechts 43% van het aanbod in supermarkten zijn producten uit de Schijf van Vijf. 83% van de aanbiedingen in supermarkten is nog steeds voor ongezonde producten. En krijgen kinderen ook continu reclames te zien van ongezonde producten. Deze vorm van verleiding die specifiek gericht is op kinderen heet kindermarketing.
Gelijke regels noodzakelijk voor verbetering
Volgens Diena Halbertsma, directeur van het Diabetes Fonds en woordvoerder namens de vier gezondheidsfondsen, blijkt de sector opnieuw niet in staat om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. 'Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting gezonder te maken. Er zijn wettelijke maatregelen nodig om supermarkten die niet genoeg doen op het gebied van gezondheid in beweging te krijgen.'
Wel is het bemoedigend dat bijna alle supermarkten voor het eerst concrete doelen stellen om het aandeel Schijf van Vijf-producten in hun verkoop te vergroten. Verder is het opvallend dat Lidl en Dirk zich als budgetsupermarkten meer inzetten voor gezondheid dan marktleiders als Albert Heijn en Jumbo. Ekoplaza komt als beste uit de ranglijst.