Supermarkten doen te weinig om gezond eten makkelijk te maken
Ongezonde producten komen nog steeds het vaakst voor in aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Supermarkten stimuleren gezond eten en drinken nog veel te weinig. Dat staat in de Superlijst Gezondheid 2022. Hoog tijd dat de overheid hier wat aan gaat doen.
Superlijst Gezondheid is een onderzoek dat vergelijkt in welke mate supermarkten klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek is gedaan door Questionmark in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, waar het Diabetes Fonds onderdeel van is.
Erg weinig verbetering
Sinds de vorige meting in 2020 zijn er maar erg weinig verbeteringen. Sommige supermarkten doen het niet beter of slechter dan twee jaar geleden, zoals Dirk. Andere supermarkten blijven achter in het stimuleren van een gezond eetpatroon, waaronder Coop en Albert Heijn. Wat verder opvalt:
- In reclamefolders valt nog altijd ruim 80% van de producten buiten de Schijf van Vijf.
- Alle supermarkten behalve Dirk verleiden hun klanten tot ongezonde keuzes bij de kassa, vaak gericht op kinderen.
- Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) klanten te stimuleren gezonder te eten en te drinken. Dit onderzoek laat zien dat supermarkten zich niet aan deze afspraken houden. Dit geeft zorgen, omdat de helft van de volwassenen en 1 op de 6 kinderen in Nederland overgewicht heeft.
- Zoete kinderdrankjes worden nog steeds vaak gepromoot. Dirk promoot deze producten het meest (5 van de 8 folders). Daarna komen Albert Heijn en Aldi (4 van de 8 folders).
Bij een paar supermarkten is verbetering te zien tussen 2020 en 2022. Zo heeft Lidl als enige duidelijke doelen om gezondere keuzes aan te bieden. En Ekoplaza biedt 11 procent meer producten uit de Schijf van Vijf aan.
De ranglijst
Hieronder zie je de ranglijst van de Superlijst Gezondheid 2022. Zo zie je dat Ekoplaza en Lidl de voorlopers zijn, maar dat de meeste supermarkten nog erg achterblijven in het aanbieden van gezonde voeding.
Voor een gezondere jeugd
Diena Halbertsma is voorzitter van de Alliantie voor de Gezonde Generatie en zegt: 'Onze ambitie is dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste ter wereld is. Een gezonde supermarkt is essentieel om dit doel te bereiken, gezien 70% van ons dagelijks voedsel uit de supermarkt komt.'
De overheid moet ingrijpen
Uit het onderzoek komt naar voren dat het niet volledig werkt om supermarkten zelf een gezondere omgeving te laten regelen. Daarom moet de overheid ingrijpen, vindt Diena Halbertsma: 'Wij roepen staatssecretaris Van Ooijen van VWS op om nú in te grijpen en afspraken te maken met supermarkten dat zij meer gezond en minder ongezond eten en drinken verkopen en deze ontwikkeling monitoren.'